Kurator

Kuratorsinformation

Jag heter Karin Lindesjö och jag är kurator på Björkvallsskolan. Jag finns till för dig som elev på skolan, om du vill prata med någon vuxen. Det kan vara om vad som helst: stress i skolan, kompisbekymmer eller att det är jobbigt hemma. Du kan också få hjälp med att få kontakt med en psykolog eller behandlare om du vill det. Jag jobbar mycket med att det ska vara god stämning på skolan t.ex. med kamratstödjarna och likabehandlingsteamet. Jag har mitt rum i första korridoren, bredvid expeditionen. Kom gärna förbi på samtal eller bara för att säga hej!

Jag har tystnadsplikt så det vi pratar om kommer inte din lärare eller förälder få veta om, om du inte vill det. Ibland kan det vara så att man själv eller ens familj behöver mer hjälp för att få det bra än vad jag och andra på skolan kan hjälpa till med. Om jag blir väldigt orolig för hur du har det eller hur du mår så måste jag berätta det för en förälder eller anmäla det till socialtjänsten. Alla vuxna som arbetar med barn och ungdomar är skyldiga att göra det. Om jag måste kontakta en förälder eller göra en anmälan så kommer jag att berätta det för dig innan, det är inte något som sker bakom din rygg.

Även du som förälder är såklart välkommen att ta kontakt med mig kring bekymmer eller oro som rör ditt barn.

E-post: karin.Lindesjoo@uppsala.se

Några tips på vart du kan vända dig för att få hjälp med olika problem:

Ungdomsmottagningen
På UMO.se kan du få kunskap om kroppen, sex, relationer, psykisk hälsa, alkohol och droger, självkänsla, och mycket annat. Du kan få svar på dina frågor eller få nya idéer om hur man kan tänka kring sitt liv.

Uppsala Tjejjour
Till Uppsala Tjejjour kan du som definierar dig som tjej vända dig om du vill prata om någonting, vad som helst. Om du är glad eller ledsen, arg eller undrande. Inget problem är för stort och inget problem är för litet. På tjejjouren jobbar bara tjejer, och man kan chatta med dem anonymt eller skriva till frågelådan.

Killfrågor
Är du glad, arg eller orolig över något? Killfrågor.se är för dig som ser dig som kille och är mellan 10 och 18 år. Här kan du chatta med en vuxen volontär om vad du vill. Du kan vara helt anonym och vi för inte vidare det du berättar.

BRIS

På bris.se kan du prata med en kurator, eller chatta med andra ungdomar och få stöd och hjälp.

Snorkel

Snorkel hjälper dig att förstå vad som händer när du är nedstämd.
Du kan läsa om vad nedstämdhet, oro, ångest och stress är.
Du får också tips på vad du kan göra om du mår dåligt, känner dig stressad eller har dåligt självförtroende.

Råd och stöd

I Uppsala finns många olika ställen att söka hjälp när det känns jobbigt hemma. Några sådana exempel är familjeenheten och Trappan. All hjälp från Råd och Stöd är frivillig och de har tystnadsplikt och skriver inga journaler.

Familjeenheten

Gamla Uppsala familjeenhet hjälper hela familjen om man behöver hjälp av någon utomstående. Både ungdomar och föräldrar kan höra av sig.

Trappan
Stödgrupper för ungdomar till föräldrar som dricker för mycket eller tar droger, har någon psykisk sjukdom eller som har en jobbig skilsmässa.

Uppdaterad: