Pythagoras Quest och Sigma8

Björkvallsskolan har nått framgångar i matematiktävlingarna Pythagoras Quest och Simga8!

Pythagoras Quest är en matematiktävling där skolor från hela landet deltar. Deltävling 1 sker på den egna skolan. Har man tillräckligt bra resultat så går man vidare till distriktsfinalen. Vinner man den så går man vidare till finalen i Malmö.

Björkvallsskolan brukar varje år delta i tävlingen. Det är frivilligt att delta men det brukar alltid vara 15-30 elever som deltar. De tre elever som har bäst resultat rapporteras in till tävlingen. I år hade vi tre starka kandidater som samlade tillräckligt många poäng för att gå vidare till distriktsfinal där man tävlar som lag. Den gick av stapeln på Katedralskolan 30 januari och det var 7 skolor från hela distriktet som lyckats kvala in. Björkvallskolan klarade inte topp tre men gjorde en bra tävling. Grattis till en stark insats av elever från 9A, 9B och 9C.

I matematiktävlingen Sigma8 som genomförs med klasser från årskurs 8 i hela Sverige kom 8B från Björkvallsskolan på andra plats i Uppsala kommun. Stort grattis och bra jobbat!

15 februari 2024